Jak hartowało się latanie w Polsce, czyli historia portu lotniczego w Gdańsku

Antoni Kwapisz
31.08.2015

Stereotypy i najłatwiejsze domysły rządzą. Pewnie większość z Was sądzi, że pierwszym w Polsce portem lotniczym było warszawskie Okęcie? Duży błąd. Kierujmy się na północ, do Gdańska. Właśnie w tym mieście w 1974 roku uruchomiono pierwszy zbudowany od podstaw cywilny port lotniczy w naszym kraju. Mamy dla Was garść faktów historycznych.

Gdańsk z lotniczym oknem na świat

Korzenie gdańskiego lotnictwa sięgają roku 1910, kiedy to w mieście uruchomione zostało pierwsze cywilne lotnisko. Portem we Wrzeszczu administrował Senat Wolnego Miasta Gdańska. Lotnisko bardzo szybko się rozwijało i już w latach dwudziestych zyskało charakter międzynarodowy. Zostały uruchomione stałe połączenia z Warszawą, Szczecinem, Elblągiem, Malborkiem, Królewcem, Olsztynem i Berlinem. Gdańsk zyskał prawdziwe okno na świat.

Pierwszą regularną linią lotniczą działającą w Polsce była oferta przedsiębiorstwa Aerolloyd, a połączenie dotyczyło trasy z Gdańska przez Warszawę do Lwowa. W okresie od 1929 ro 1935 roku port w Gdańsku obsługiwał rocznie około 1500 pasażerów, co na tamte czasy było liczbą imponującą. Po wojnie w siatce połączeń pojawiły się kolejne polskie miasta – Kraków, Bydgoszcz, Wrocław, Katowice i Rzeszów.

Lotnisko nawiązało także kontakty z portami europejskimi, dzięki czemu gdańszczanie mogli latać do Sztokholmu, Kopenhagi, Budapesztu, Warny i Burgas. Były to połączenia sezonowe, uruchamiane latem.

Przykład sukcesu w wolnorynkowej rzeczywistości

Prawdziwy boom na latanie z Gdańska rozpoczął się jednak w połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W 1974 powstało pierwsze w Polsce zbudowane całkowicie od podstaw lotnisko cywilne w Rębiechowie. Po upadku komunizmu, w 1993 roku, port stał się przedsiębiorstwem i zaczął myśleć o intensywnym rozwoju.

Skupiono się przede wszystkim na wybudowaniu nowego terminala pasażerskiego, z którego 4 sierpnia 1997 roku odleciał pierwszy klient. Obecnie gdańskie lotnisko należy do najnowocześniejszych w naszej części Europy, obsługuje kilkadziesiąt regularnych połączeń z całym kontynentem i odprawia ponad 3 miliony pasażerów rocznie. Port lotniczy im. Lecha Wałęsy jest pod względem wielkości na trzecim miejscu w Polsce i stanowi lotnisko zapasowe dla Warszawy.

Gdańskie lotnisko jest podawane za wzorcowy przykład rozwoju w nowoczesnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej. Obsługuje przecież nie tylko teren Pomorza, ale też sąsiednich województw. Z każdym rokiem powiększa się liczba odprawianych pasażerów, lotnisko zyskuje też atrakcyjne połączenia, głównie dzięki współpracy z tanimi liniami.

Obecność portu lotniczego w Gdańsku ma niebagatelne znaczenie dla rozwoju i promocji samego miasta. Dzięki dużej liczbie połączeń z europejskimi metropoliami Gdańsk może przyciągać nie tylko turystów, ale także biznes. Inne lotniska regionalne tylko z rozrzewnieniem obserwują dobrze zaplanowane ruchy gdańskiego portu, który jako jeden z nielicznych w kraju sukcesywnie notuje wzrost, a nie spadek liczby pasażerów.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie