Jakie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych muszą zapewniać hotele?

Marek Szydełko
22.09.2017

W hotelach meldują się nie tylko ludzie młodzi i aktywni, ale także osoby niepełnosprawne. W XXI wieku mają one prawo oczekiwać, że obiekt zapewni im wysoki komfort pobytu, a przynajmniej niezbędne ułatwienia. Różnie z tym bywa, jednak pewne normy muszą być spełnione. Przeczytaj, jakie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych mają obowiązek zapewniać hotele.

Co na ten temat mówią przepisy?

Zgodnie z polskimi wymaganiami każdy hotel w standardzie minimum trzygwiazdkowym musi posiadać pokoje przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na czym polega owo przystosowanie? Otóż hotel powinien dysponować odpowiednio większymi pokojami, czyli zapewniającymi niepełnosprawnym gościom więcej swobody w poruszaniu się – przede wszystkim na wózku inwalidzkim czy o kulach.

Do pokoju muszą prowadzić szersze drzwi. Bardzo ważna jest również zwiększona przestrzeń w łazience oraz jej pełne dostosowanie pod kątem wymagań osób niepełnosprawnych. Chodzi tutaj o poręcze pod prysznicem i przy toalecie oraz niższe usytuowanie umywalki.

Pokoje przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych gości z reguły są połączone drzwiami z sąsiednimi pokojami. Dzięki temu można łatwo przechodzić między pomieszczeniami, co jest bardzo ważne w sytuacji, gdy gość przyjeżdża do hotelu z opiekunem czy rodziną.

Warto powiadomić hotel o swojej niepełnosprawności

Dzięki temu uniknie się nieprzyjemnej sytuacji, gdyby po przyjeździe miało się okazać, że specjalne pokoje są już zajęte przez innych gości. Poinformowany hotel będzie mógł także przygotować się pod kątem np. dostosowania stolika w restauracji czy zarezerwowania miejsca parkingowego dla niepełnosprawnego kierowcy.

Przed ostatecznym złożeniem rezerwacji warto dopytać, czy wybrany hotel rzeczywiście posiada niezbędne udogodnienia. Chodzi tutaj nie tylko o ułatwienia w pokoju, ale także np. dostępność szerokiej windy czy podjazdy.

Rada

Takie informacje zwykle można znaleźć w opisie hotelu na jego stronie internetowej czy na stronie pośrednika rezerwacyjnego.

Trzeba również pamiętać, że powyższe normy obowiązują jedynie hotele o standardzie minimum trzech gwiazdek. Obiekty niższej kategorii nie muszą posiadać udogodnień dla niepełnosprawnych gości, przez co pobyt w nich może być uciążliwy.

Podobnie jest w obiektach zagranicznych. Nie ma międzynarodowej standaryzacji, która wymuszałaby na hotelach o takiej samej licznie gwiazdek posiadanie udogodnień dla niepełnosprawnych gości. Dlatego wybierając się do obiektu poza granicami naszego kraju także warto upewnić się, czy pobyt będzie wystarczająco komfortowy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie