W wakacje 2019 roku, czyli w lipcu i w sierpniu, nad polskim morzem wypoczywało około 1,8 miliona turystów. Ogromną grupę stanowili goście z zagranicy – według oficjalnych danych na naszych plażach odpoczywało blisko 390 tysięcy obcokrajowców, głównie Niemców, Szwedów, Norwegów i Brytyjczyków. Nasz kraj z roku na rok staje się coraz popularniejszym celem wyjazdów wakacyjnych dla innych nacji. Z czego to wynika? Czym polskie wybrzeże kusi zagranicznych turystów?
To zdecydowanie najważniejszy argument, podnoszony też przez samych obcokrajowców biorących udział w badaniach. Przyznają oni, że wybrali urlop w Polsce z uwagi na gwarancję, a przynajmniej znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa niż np. w Hiszpanii, Włoszech czy Francji. Polska jest krajem monokulturowym o niskim stopniu zagrożenia terrorystycznego, na czym bardzo zyskuje nasza branża turystyczna.
Gwoli ścisłości: ceny nad polskim morzem są już bardzo wysokie i powoli zbliżają się do poziomu tych w Grecji czy nawet w Hiszpanii. Mimo to dla turystów z np. Wielkiej Brytanii czy tym bardziej Norwegii są one wyjątkowo atrakcyjne. Zwłaszcza, że mamy do zaoferowania bardzo dobrą bazę hotelową, wysoki standard świadczenia usług turystycznych oraz porządne zaplecze gastronomiczne. Zagraniczny turysta potrafi liczyć i skoro za mniejsze pieniądze może wypocząć w dobrych warunkach w Polsce, to taką opcję wybiera.
Przez lata głównym problemem polskiej turystyki była kapryśna pogoda. Paradoksalnie zjawisko globalnego ocieplenia jest więc nam na rękę. Lata w Polsce od dłuższego czasu są upalne i suche, co zauważają też zagraniczni turyści. Pod względem stabilności pogody wypadamy znacznie lepiej niż chociażby kraje skandynawskie, co też po części tłumaczy te tłumy turystów ze Szwecji czy Norwegii.
Nareszcie doczekaliśmy się w Polsce sieci autostrad i dróg ekspresowych z prawdziwego zdarzenia. Do tego dochodzą porty lotnicze, w tym zlokalizowane prawie nad samym morzem, jak też w Gdańsku czy w Szczecinie. Z kolei turyści ze Skandynawii mogą wygodnie dotrzeć nad polski Bałtyk promem. Świetne położenie geograficzne jest dziś dużym atutem naszego kraju i jednym z powodów takiego boomu w branży turystycznej.