W dobie internetowych portali rezerwacyjnych nie ma najmniejszego problemu z tym, aby znaleźć dla siebie hotel czy pensjonat, w którym planujemy spędzić najbliższe wakacje. Miliony ofert, szerokie widełki cenowe, dostęp do opinii innych turystów, zdjęcia – to wszystko ułatwia poszukiwania i daje poczucie bezpieczeństwa. Nikt jednak nie da Ci gwarancji, że wybrany pensjonat po przyjeździe na miejsce nie okaże się kompletną ruiną. Nawet jeśli zdecydujesz się spędzić w nim urlop, to po powrocie weź sprawy w swoje ręce i daj nauczkę nieuczciwemu właścicielowi. Co możesz zrobić? Podpowiadamy.
Możesz to zrobić na portalu rezerwacyjnym lub na TripAdvisor – największej bazie opinii turystycznych. Twoja recenzja pensjonatu może się komuś przydać i np. ustrzec inne osoby przed popełnieniem dużego błędu. Wystawiając opinię pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:
Jest duża szansa, że właściciele pensjonatu odpowiedzą na taką opinię. Jeśli będą agresywni i wulgarni (co niestety bardzo często się zdarza), sami sobie wystawią świadectwo i Twoja akcja przyniesie pożądany skutek. Zainteresowanie obiektem po prostu znacząco spadnie.
Jeśli pobyt w pensjonacie był koszmarem i czujesz się oszukany, to koniecznie zainteresuj sprawą lokalną organizację turystyczną. Poproś o interwencję, sprawdzenie standardu w obiekcie. Twoja interwencja powinna być skuteczna, bo takim organizacjom bardzo zależy na dobrej renomie regionu – jedna czarna owca może zniweczyć starania setek osób. Efektem Twojej informacji może być np. usunięcie adresu pensjonatu ze strony internetowej organizacji.
Ta opcja wchodzi w grę w sytuacji, gdy rzeczywiście czujesz się oszukany, a pobyt w pensjonacie kosztował Cię sporo pieniędzy. Możesz domagać się ich zwrotu nawet po powrocie do domu, powołując się na niezgodność z ofertą. Zbierz jak najwięcej dowodów, szczególnie przydatne będą zdjęcia i relacje innych gości. Pamiętaj także, aby jeszcze w trakcie pobytu złożyć oficjalną reklamację u kierownika obiektu.
W praktyce największą „karą” dla nieuczciwych właścicieli pensjonatu będzie negatywna opinia zamieszczona w Internecie. Może ona naprawdę mocno podważyć fundamenty szemranego biznesu turystycznego.