Goście hotelowi przy wyborze konkretnego obiektu bardzo często kierują się tym, ile ma on gwiazdek. Jest to najpowszechniejsza i dość uniwersalna forma kategoryzacji hoteli. Generalnie wiadomo, że im więcej gwiazdek, tym wyższy standard obiektu. Warto jednak wiedzieć, że liczba gwiazdek nie w każdym kraju oznacza takie same standardy. Różnice bywają naprawdę znaczne.
Każdy, kto miał możliwość porównać jakość hotelu 3-gwiazdkowego w Polsce i np. we Włoszech wie, że czasami mogą się one znacznie różnić jakością oferowanych usług, z korzyścią dla polskich obiektów. Wynika to właśnie ze sposobu, w jaki przeprowadzana jest kategoryzacja. We Włoszech przyjęte są po prostu nieco niższe kryteria. Oczywiście znaczne różnice dostrzeżemy też porównując standard hoteli w Europie z tymi np. w północnej Afryce. Egipski obiekt 4-gwiazdkowy oferuje podobną jakość, jak hiszpański 3-gwiazdkowy.
Co ciekawe np. na Malcie w ogóle nie funkcjonują obiekty 5-gwiazdkowe – w tym kraju najwyższy standard to 4 gwiazdki. Z kolei słynny Burj al-Arab w Dubaju wymyka się wszelkim regułom i oferuje tak wysoką jakość, że jako jedyny na świecie może posługiwać się skalą 7-gwiazdkową.
Gwiazdek w ogóle nie spotkamy w krajach skandynawskich. W Grecji często możemy trafić na zamienną kategoryzację określaną poszczególnymi literami alfabetu: A, B, C i D. Standard hotelu może być także różnie określany nawet w ramach jednego kraju. Przykładem jest tu Hiszpania, gdzie liczbę gwiazdek przyznaje obiektowi władza lokalnego regionu. Inny standard może więc mieć hotel 3-gwiazdkowy w Madrycie i w Maladze.
W naszym kraju kategoryzacją hoteli zajmuje się marszałek województwa właściwego dla danego obiektu. To on, kierując się przepisami ustawy o usługach turystycznych, przyznaje danemu hotelowi określoną liczbę gwiazdek. Niestety, te przepisy są dość ogólne i w żaden sposób nie uwzględniają np. indywidualnego charakteru obiektu.
Hotel, aby uzyskać konkretną liczbę gwiazdek, musi spełnić m.in. takie warunki:
Oczywiście to, czy hotel utrzymuje standardy, jest regularnie kontrolowane. Wiedzę o tych wymaganiach powinni mieć także goście, bo jeśli nie otrzymają standardu przewidzianego dla danej kategorii, mają prawo na tej podstawie zgłaszać reklamację usługi.