Liczba gwiazdek – określa standard hotelu, ale nie wszędzie tak samo

Jerzy Biernacki
05.11.2015

Goście hotelowi przy wyborze konkretnego obiektu bardzo często kierują się tym, ile ma on gwiazdek. Jest to najpowszechniejsza i dość uniwersalna forma kategoryzacji hoteli. Generalnie wiadomo, że im więcej gwiazdek, tym wyższy standard obiektu. Warto jednak wiedzieć, że liczba gwiazdek nie w każdym kraju oznacza takie same standardy. Różnice bywają naprawdę znaczne.

Co kraj, to obyczaj

Każdy, kto miał możliwość porównać jakość hotelu 3-gwiazdkowego w Polsce i np. we Włoszech wie, że czasami mogą się one znacznie różnić jakością oferowanych usług, z korzyścią dla polskich obiektów. Wynika to właśnie ze sposobu, w jaki przeprowadzana jest kategoryzacja. We Włoszech przyjęte są po prostu nieco niższe kryteria. Oczywiście znaczne różnice dostrzeżemy też porównując standard hoteli w Europie z tymi np. w północnej Afryce. Egipski obiekt 4-gwiazdkowy oferuje podobną jakość, jak hiszpański 3-gwiazdkowy.

Co ciekawe np. na Malcie w ogóle nie funkcjonują obiekty 5-gwiazdkowe – w tym kraju najwyższy standard to 4 gwiazdki. Z kolei słynny Burj al-Arab w Dubaju wymyka się wszelkim regułom i oferuje tak wysoką jakość, że jako jedyny na świecie może posługiwać się skalą 7-gwiazdkową.

Gwiazdek w ogóle nie spotkamy w krajach skandynawskich. W Grecji często możemy trafić na zamienną kategoryzację określaną poszczególnymi literami alfabetu: A, B, C i D. Standard hotelu może być także różnie określany nawet w ramach jednego kraju. Przykładem jest tu Hiszpania, gdzie liczbę gwiazdek przyznaje obiektowi władza lokalnego regionu. Inny standard może więc mieć hotel 3-gwiazdkowy w Madrycie i w Maladze.

Liczba gwiazdek hotelu – jak to wygląda w Polsce?

W naszym kraju kategoryzacją hoteli zajmuje się marszałek województwa właściwego dla danego obiektu. To on, kierując się przepisami ustawy o usługach turystycznych, przyznaje danemu hotelowi określoną liczbę gwiazdek. Niestety, te przepisy są dość ogólne i w żaden sposób nie uwzględniają np. indywidualnego charakteru obiektu.

Hotel, aby uzyskać konkretną liczbę gwiazdek, musi spełnić m.in. takie warunki:

  • Hotel 1-gwiazdkowy – pokój musi mieć umywalkę, szafę i szafkę nocną, nie ma jednak obowiązku, aby w każdym pokoju znajdowała się łazienka. Obsługa powinna porozumiewać się po angielsku w stopniu komunikatywnym;
  • Hotel 2-gwiazdkowy – w cenę pokoju powinno być wliczone śniadanie, w pokojach muszą być łazienki, telefon i telewizor, pokój dwuosobowy musi mieć powierzchnię minimum 12m2;
  • Hotel 3-gwiazdkowy – w pokoju musi być klimatyzacja, obsługa zapewnia codzienną wymianę pościeli i ręczników oraz sprzątanie pokoju, w hotelu znajduje się restauracja, obsługa powinna władać przynajmniej dwoma języka obcymi;
  • Hotel 4-gwiazdkowy – wyższy standard wykończenia pokoju, do dyspozycji gości jest minibar i sejf, obiekt musi dysponować strefą SPA, siłownią, salą konferencyjną i zapewnić dostęp do Internetu;
  • Hotel 5-gwiazdkowy – obiekt dysponuje wysokiej klasy apartamentami, jest wykończony w luksusowym standardzie, każdy pokój ma przydzielone miejsce parkingowe, hotel musi mieć windę, całodobową obsługę i być położony w atrakcyjnej lokalizacji. Pracownicy recepcji muszą płynnie władać dwoma językami obcymi.

Oczywiście to, czy hotel utrzymuje standardy, jest regularnie kontrolowane. Wiedzę o tych wymaganiach powinni mieć także goście, bo jeśli nie otrzymają standardu przewidzianego dla danej kategorii, mają prawo na tej podstawie zgłaszać reklamację usługi.

https://europa-hotel.pl/
 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie