Tanie last minute w wakacje 2022? Zapomnij!

Mateusz Rąbalski
13.09.2022

Jeśli polujesz już na zagraniczne wycieczki sprzedawane w formule last minute, to na pewno zauważyłeś, że jest z nimi krucho. Dobrych ofert brakuje, a jeśli już coś się pojawia, to wiąże się z daleko idącymi kompromisami (niska jakość hotelu, brak wyżywienia, niewygodne godziny wylotów). W tym sezonie rzeczywiście może być poważny problem ze znalezieniem tanich wycieczek last minute. Dlaczego? Oto najważniejsze powody.

Klienci szturmują biura podróży

Każdy, kto w ostatnim czasie odwiedził jakiekolwiek stacjonarne biuro podróży, podpisze się pod tym stwierdzeniem. Do doradców turystycznych ustawiają się kolejki klientów. Wycieczki oferowane online sprzedają się praktycznie na pniu, szczególnie te korzystnie wycenione. W takich warunkach rynkowych trudno oczekiwać od organizatorów, że z własnej woli zaoferują wysokie rabaty – zwłaszcza, że nie ma czego rabatować.

Mnóstwo osób przełożyło wakacje

W tym roku znów mamy kumulację klientów biur podróży. Do tych nowych dochodzą ci, którzy przełożyli swoje wakacje, np. z powodu obostrzeń COVID czy choroby. Tym samym biura podróży po prostu nie mają wolnych miejsc, a więc nie oferują specjalnych cen na wycieczki last minute, skoro wszystko sprzedaje się wcześniej.

Bardzo wysokie koszty latania

Biura podróży nie są organizacjami charytatywnymi i nie będą dokładać do interesu. W tym roku wycieczki zagraniczne są wyjątkowo drogie, na co duży wpływ ma drastyczny wzrost kosztów latania. To oczywiście efekt szaleństwa na rynku paliw, które rok do roku podrożały o 30-40 procent. Te koszty biura muszą przerzucić na swoich klientów.

Szalejąca inflacja

Inflacja jest poważnym problemem na całym świecie (poza nielicznymi wyjątkami). W Polsce w maju 2022 roku wyniosła blisko 14 procent, ale już w popularnej wśród polskich turystów Turcji przekroczyła… 70 procent. Gwałtowny wzrost cen podstawowych dóbr, w tym żywności, musiał się odbić na cenach wycieczek, których organizowanie jest po prostu coraz droższe.

Słaba złotówka

To jeden z najważniejszych powodów wzrostu cen wycieczek. Słaba złotówka (biura płacą za usługi turystyczne w dolarach lub w euro) ma bezpośrednie przełożenie na to, że koszt organizacji imprezy turystycznej jest wyższy. Niestety, oznacza to również droższy wypoczynek dla osób, które nie korzystają z usług biur.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.