Samolot wylądował i… co dalej? Jak wygląda procedura przed kolejnym lotem?

Antoni Kwapisz
20.11.2019

Osoby, które często latają samolotami, pewnie wielokrotnie zastanawiały się, co dzieje się z maszyną tuż po tym, jak pasażerowie opuszczą jej pokład. Wszystko zależy od tego, czy samolot ma za chwilę wyruszyć w kolejną podróż. Jeśli tak, to cały proces obsługi lotu musi być perfekcyjnie zorganizowany. Przeciętnie przerwa między lotami tej samej maszyny wynosi około pół godziny. Łatwo można sobie więc wyobrazić, w jak ogromnym stresie funkcjonują osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo lotu oraz komfort pasażerów. Wymieniamy i opisujemy kluczowe czynności, jakie następują tuż po wylądowaniu i zaraz przed kolejnym lotem.

Wypakowanie bagaży i zapakowanie kolejnych

Tym zajmuje się obsługa lotniska. Pasażerowie muszą rozumieć, że długie oczekiwanie na pojawienie się ich bagaży na taśmie transportowej nie jest winą lenistwa pracowników, ale często zupełnie obiektywnych czynników. Wpływ na to ma chociażby odległość, jaka dzieli samolot od terminala. Pracownicy obsługi lotniskowej uwijają się jak w ukropie, bo samolot nie odleci bez bagaży kolejnych pasażerów – a przypomnijmy, że przerwa między lotami nie powinna trwać dłużej niż pół godziny.

Przygotowanie cateringu

Po każdym locie następują mniejsze lub większe braki w cateringu, które po wylądowaniu muszą zostać jak najszybciej uzupełnione. Stewardessy prowadzą dokładną listę tego, co zostało sprzedane lub zaserwowane pasażerom w ramach opłaty za bilet. Ta informacja jest przekazywana obsłudze naziemnej jeszcze przed lądowaniem, aby kuchnia miała dość czasu na wydanie potrzebnych produktów.

Kontrola techniczna

Po wylądowaniu i przed kolejnym startem drobiazgowo sprawdza się wszystkie systemy pokładowe. Dodatkowo technicy obchodzą maszynę i szukają jakichkolwiek uchybień, np. wycieków, ubytków w poszyciu, pęknięć itd. Jeśli wszystko jest w porządku, uzupełnia się poziom paliwa w samolocie, a nowy zespół pilotów (o ile był zmieniany) szykuje się do startu).

Sprzątanie

Pomiędzy lotami jest bardzo mało czasu na dokładne posprzątanie maszyny. Stąd ważny apel do pasażerów: spróbujcie zostawić po sobie względny porządek. Śmieci można wyrzucić do kosza na terminalu lub wcześniej przekazać je stewardesom wędrującym po pokładzie z workami. Dzięki temu kolejni pasażerowie nie będą narzekać na bałagan.

W ramach sprzątania uzupełniane są też niedobory środków kosmetycznych w łazienkach oraz zapasy wody niezbędnej do umycia rąk czy spłukania toalety.

Tych procedur jest oczywiście znacznie więcej. Dopiero po zrealizowaniu wszystkich punktów i wypełnieniu dokumentów lotu, samolot może wyruszyć w dalszą podróż.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.