Nie możesz wykorzystać wycieczki kupionej w biurze podróży? Co robić?

Andrzej Winnicki
06.04.2018

Życie bywa nieprzewidywalne, dlatego wiele osób zetknęło się już z tytułową sytuacją. Wykupienie wycieczki w biurze podróży z jednej strony gwarantuje wygodę, ale z drugiej może być bardzo problematyczne, gdy tuż przed wyjazdem okaże się, że klient nie może skorzystać ze świadczenia. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak odzyskać choć część poniesionych kosztów? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Poinformuj biuro podróży

W pierwszej kolejności musisz się skontaktować z biurem podróży, w której wykupiłeś wycieczkę. Wczytaj się w zapisy umowy i sprawdź, jakie terminy obowiązują w danej firmie. Zwykle jest tak, że do 30 dni przed wylotem klient może odzyskać znaczną część wpłaconych pieniędzy.

Jeśli rezygnujesz z wycieczki w ostatniej chwili, to nie licz na taką przychylność biura. Zostanie Ci zaproponowana jedynie symboliczna rekompensata. Resztę wpłaconej kwoty biuro zatrzyma, informując jedynie o tym, że musi w ten sposób pokryć swoje koszty. Są to: przelot, zakwaterowanie, wykupione wyżywienie oraz usługa pośrednictwa. Zwykle więc rekompensata dla klienta nie przekracza 20-25% ceny całej wycieczki.

Negocjacje z biurem

Oczywiście możesz podjąć takie negocjacje, ale musisz mieć mocne argumenty. Generalnie im więcej czasu pozostało do wyjazdu, tym większa szansa na odzyskanie sporej części wpłaconej kwoty. Biuro będzie mieć bowiem dość czasu, aby sprzedać niewykorzystaną wycieczkę innemu klientowi.

Jeśli jednak negocjacje nie przyniosły skutku, zażądaj od biura udokumentowania, jakie koszty rzeczywiście zostały przez nie poniesione. W ostateczności możesz zlecić poprowadzenie sprawy prawnikowi, ale pamiętaj, że zapisy umowy są wiążące dla obu stron i jeśli zgodziłeś się na warunki biura, to na odzyskanie całej kwoty nie ma co liczyć.

Odsprzedaż wycieczki

Jest to bardzo popularne rozwiązanie, które ma jednak swoje wady. Przede wszystkim znalezienie chętnych na to, by w ostatniej chwili kupić wycieczkę od obcej osoby, nie jest takie proste. Wykorzystaj do tego media społecznościowe oraz fora turystyczne. A nuż ktoś się trafi.

Oczywiście cena wycieczki musi zostać odpowiednio obniżona – niektórzy turyści decydują się nawet zaoferować rabat w wysokości 50%, byle tylko odzyskać część wpłaconych pieniędzy. Nie zapominaj też, że o fakcie sprzedaży musisz zawiadomić biuro podróży, które zmieni dane podróżnych – zwykle jest to usługa dodatkowo płatna.

Na przyszłość natomiast zabezpiecz się przed podobną sytuacją. Każde biuro podróży oferuje swoim klientom ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z podróży. Nie jest ono drogie, ale zadziała tylko w momencie wystąpienia ważnego powodu (np. choroby czy śmierci bliskiej osoby).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie