Godziny spędzone w poczekalni na lotnisku? A może bagaż, który dziwnym trafem wcale nie przyleciał razem z Tobą? Takie i inne lotniskowe dramaty mogą skutecznie zepsuć wakacje, na które czekałeś tak długo. Co zrobić w takiej sytuacji, by zyskać choć cząstkowe odszkodowanie za wczasy zniszczone z powodu przewoźnika? Podpowiadamy!
Odbierając walizkę na lotnisku zauważyłeś, że jest zepsuta? Winę za to ponosi oczywiście przewoźnik – możesz zatem walczyć o swoje prawo do odszkodowania. Musisz jednak zgłosić szkodę na miejscu, jeszcze przed opuszczeniem terenu lotniska. Jak to zrobić? Weź ze sobą walizkę, kwitek bagażowy, kartę pokładową i numer rezerwacji, a następnie udaj się do okienka, w którym zgłasza się zgubiony bagaż. Na miejscu zostanie spisany protokół z opisem uszkodzenia i jego wyceną, który będzie podstawą do Twoich roszczeń względem przewoźnika. Po powrocie do domu zgłoś sprawę przez formularz internetowy dostępny na stronie lotniska i zaczekaj na jej rozpatrzenie. Jeśli przewoźnik przychyli się do Twojego wniosku, możesz liczyć na darmową naprawę walizki lub też na wymianę jej na nową – o ile jest to aktualny model dostępny jeszcze w sklepach.
Zastanawiasz się nad tym, kiedy możesz liczyć na odszkodowanie ze strony linii lotniczych? Za minimalne uważane jest tutaj trzygodzinne opóźnienie w przypadku lotu na trasie do 1500 km. O największe odszkodowanie możesz z kolei wnioskować, jeśli samolot jest opóźniony o więcej niż 4 godziny – możesz tu otrzymać nawet do 300 euro odszkodowania!
Pamiętaj jednak, że nie zawsze wszystko zależy od przewoźnika. Jeśli opóźnienie jest wynikiem niesprzyjających warunków pogodowych czy strajku, nie możesz wnioskować o odszkodowanie. Podobnie wygląda to wtedy, gdy zostaniesz powiadomiony o odwołaniu lotu do dwóch dni wcześniej lub też lotnisko zaproponuje Ci od razu alternatywny lot, który opóźni Cię o maksymalnie dwie godziny. Zanim więc łożysz wniosek o odszkodowanie, upewnij się, że rzeczywiście jest zasadny – aby niepotrzebnie nie marnować czasu.
Pamiętaj, że korzystając z usług lotniska zawsze masz prawo do złożenia skargi i domagania się odszkodowania za nieprawidłowo wykonana usługę. Niestety wciąż zbyt wiele osób nie jest tego świadomych i nie walczy o swoje prawa – lub też poddaje się po pierwszym oddaleniu wniosku przez lotnisko. To błąd – zawsze możesz wytoczyć postępowanie sądowe albo odwołać się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Takie skargi zazwyczaj skutkują zmianą stanowiska przewoźnika. Do negocjowania z lotniskiem warto zatrudnić wyspecjalizowaną w tym firmę – co pławna zapłacisz za to słono, jednak masz niemalże stuprocentową pewność, że otrzymasz zadośćuczynienie za nieprawidłową usługę. Czy warto kupować ubezpieczenie podróży samolotem? Oczywiście – w tej sytuacji będziesz mógł uzyskać odszkodowanie także ze swojej polisy!
Artykuł partnera