Długo oczekiwany przez mieszkańców Gdańska remont budynku dworca głównego PKP znów się opóźnia. Przetarg na wykonawcę robót władze kolejowe być może ogłoszą dopiero na przełomie 2015 i 2016 roku. Wcześniej trwać będą prace projektowe. Gigantyczna inwestycja wymaga jednak wyjątkowo dokładnych przygotowań, bo mamy do czynienia z zabytkiem i jednym z symboli Gdańska.
Remont na razie wciąż przekładany
Remont budynku dworca Gdańsk Główny pochłonie około 50 milionów złotych. Będzie to jedna z największych inwestycji dworcowych prowadzonych przez PKP w ostatnich dziesięcioleciach. Same prace mają potrwać przynajmniej półtora roku. Zakres robót jest bardzo szeroki, a kluczowe znaczenie ma zachowanie historycznego wyglądu i charakteru dworca. To będzie już druga modernizacja obiektu. W 2013 roku wyburzona została dwupoziomowa antresola w holu głównym, która po prostu nie cieszyła się zainteresowaniem pasażerów.
Efekt wyburzenia okazał się na tyle dobry, że PKP zdecydowały się pójść kilka kroków dalej. Pierwotnie obecnie zapowiedziany remont miał rozpocząć się natychmiast po pierwszym etapie prac, ale termin został przesunięty na połowę 2015 roku. Teraz już wiadomo, że prace będą mogły ruszyć najwcześniej w pierwszym kwartale roku 2016.
Jak dworzec w Gdańsku będzie wyglądał po remoncie?
Generalnie założenie jest takie, aby usunąć możliwie dużo elementów umieszczonych wewnątrz dworca w latach 90-tych. Budynek ma wrócić do dawnych rozwiązań i maksymalnie zbliżyć się do historycznego wizerunku. Na pewno zmniejszy się liczba poziomów w północnej części dworca, wykonawca zamontuje nowe okna i drzwi, pojawi się monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz ruchome schody. Elewację czeka gruntowne czyszczenie i uzupełnianie ubytków.
Ważnym elementem przebudowy będzie przedłużenie tunelu. Pierwotnie miał on być częściowo odkryty i pomieścić także część handlowo-usługową, ale ostatecznie z powodów praktycznych zdecydowano się całkowicie zakryć tunel. Dzięki temu pasażerowie będą mogli swobodnie przejść z hali dworca aż do City Forum. To znacznie ułatwi komunikację w rejonie ważnego węzła komunikacyjnego.
PKP zmobilizowały PLK
Polskie Linie Kolejowe także prowadzą zaawansowane prace modernizacyjne w przejściu podziemnym. Cel jest prosty – usunięcie z tunelu wszelkiej działalności handlowej. Boksy wcześniej zniknęły z dworców w Sopocie i w Gdyni, pora więc na Gdańsk Główny. Nie da się ukryć, że stoiska handlowe nie nadawały obiektowi europejskiego sznytu.
Docelowo przejścia tunelowe mają zostać wyposażone w windy i ruchome schody, PKP PLK planują też podwyższenie peronów dalekobieżnych nr 1 i 2. Na razie nie ma jednak na tego prace środków, ponieważ inwestycja pochłonęłaby wiele milionów złotych.
Budynek dworca Gdańsk Główny ma już 105 lat – został oficjalnie otwarty w 1900 roku. Obecną formę zyskał po tym, jak został odbudowany po pożarze w 1945 roku. Wtedy zniknęły pierwotne spadziste dachy. Podczas planowanego remontu ten element ma zostać przywrócony.