Odszkodowanie za odwołany lot - kiedy się o nie starać?

Jerzy Biernacki
11.12.2019

Odwołany lot to jedna z mniej przyjemnych i bardzo stresujących sytuacji, z jakimi styka się podróżujący. Czasami są to jednak sytuacje niemożliwe do uniknięcia. Loty bardzo często odwoływane są przecież ze względu na warunki pogodowe i niemożność zapewnienia pasażerom należytego bezpieczeństwa. Warto jednak wiedzieć, że w większości takich sytuacji pasażer ma prawo domagać się odszkodowania.

  1. Kiedy przysługuje ci odszkodowanie?
  2. Jak wysokie są odszkodowania?
  3. Jak odzyskać pieniądze?

Kiedy przysługuje ci odszkodowanie?

O odszkodowanie z tytułu odwołanego lotu pasażer może się ubiegać w sytuacji, gdy lot został odwołany do 13 dni przez zaplanowanym terminem odlotu. Niestety nie jest jednak tak, że każdy odwołany lot mniej niż dwa tygodnie przed planowaną podróżą uprawnia do odszkodowania. Na przykład jeśli linia poinformowała cię o odwołaniu lotu więcej nić 7 dni przed odlotem, a także w momencie, gdy zrobiła to później, ale zaproponowała alternatywny lot (choć tutaj linia musi spełnić dodatkowe warunki). Więcej o tych szczegółach dowiesz się na: https://givt.com/pl/odwolany-lot/. Musisz jednak pamietać, że od odpowiedzialności za odwołany lot linię lotniczą zwalniają także: bardzo złe warunki pogodowe, zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów i obsługi, wydarzenia polityczne i strajki uniemożliwiające pełną obsługę lotu.

Jak wysokie są odszkodowania?

Ponad 2000 złotych (600 euro), tyle maksymalnie mogą wypłacić linie lotnicze za odwołany lot. Taka kwota nie przysługuje jednak wszystkim pasażerom. W dużej mierze jest ona uzależniona od długości trasy lotu. Najwyższe odszkodowanie uzyskują pasażerowie, którzy mieli pokonać więcej niż 3500 kilometrów. Już za 1500-kilometrową trasę przysługuje 250 euro. Na wartość odszkodowania ma również wpływ konkretna trasa oraz obsługująca ją linia lotnicza. Odszkodowanie może zostać pomniejszone o 50%, jeśli linia lotnicza zapewniła alternatywny transport (choć tutaj również ważne są dodatkowe warunki, które ten transport musi spełnić.

Jak odzyskać pieniądze?

Aby wystąpić o odszkodowanie, należy wypełnić stosowany wniosek i przesłać go drogą listowną, mailową lub przez stronę przewoźnika. O rekompensatę można oczywiście wystąpić samemu, jak również skorzystać z pomocy firmy specjalizującej się w składaniu takich wniosków. Roszczenie należy złożyć jak najszybciej. Nie istnieje jakiś jeden wspólny okres dla przewoźników, w którym wnioski się przedawniają. Lepiej więc złożyć swoje roszczenie jak najszybciej. Linie powinny odpowiedzieć do 30-60 dni, w zależności od polityki obsługi klienta. Jeśli nie uda się dojść z linią lotniczą do porozumienia, należy wejść na drogę sądową.

 

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie