Standard obsługi hotelowej – wszystko zależy od klasy obiektu

Krzysztof Jagielski
24.08.2017

Jadąc do hotelu 5-gwiazdkowego każdy ma prawo oczekiwać obsługi na najwyższym poziomie. Niedopuszczalny jest bałagan, zbyt rzadkie sprzątanie pokoju czy brak usług wpływających na komfort gości. Jednak w hotelach niższej klasy trzeba się już liczyć z wyraźnie słabszym standardem obsługi. Jak to wygląda w praktyce? Przeczytaj.

Częstotliwość sprzątania

Zależy wyłącznie od standardów, jakie obowiązują w danym hotelu. W obiektach 4- i 5-gwiazdkowych masz prawo oczekiwać codziennego sprzątania pokoju. Coraz częściej ma to miejsce także w hotelach 3-gwiazdkowych, szczególnie w krajach, gdzie obowiązują wyższe standardy czystości, np. w Singapurze, Malezji, Japonii czy... w Polsce.

W przypadku obiektów niższej klasy sprzątanie może być realizowane rzadziej, np. co drugi lub co trzeci dzień. Oczywiście jeśli w pokoju jest brudno, gość ma prawo zgłosić to w recepcji i zażądać sprzątania.

Za czystość w hotelu odpowiada dział porządkowy, który składa się ze sprzątaczek i sprzątaczy. Ich pracą zawiaduje natomiast manager i jeśli w pokoju lub np. w restauracji jest brudno, to jemu należy zgłosić swoje uwagi.

Częstotliwość zmiany ręczników

W praktycznie każdym hotelu 4- i 5-gwiazdkowym należy oczekiwać codziennej zmiany kompletu ręczników. W obiektach 3-gwiazdkowych także powoli staje się to normą. Hotelarze proszą gości, aby poinformowali o tym, że nie życzą sobie świeżego kompletu – można to zrobić za pomocą kartki zostawionej na łóżku czy w innym widocznym miejscu.

W hotelach niższej klasy ręczniki bywają zmieniane co 3 dni i jest to absolutne maksimum. Jeśli jest już czwarty dzień pobytu, a Ty wciąż korzystasz z tych samych ręczników, koniecznie zgłoś to managerowi.

Co z napiwkami?

Pokutuje przekonanie, że warto dawać napiwki obsłudze hotelu, bo dzięki temu pracownicy bardziej przyłożą się do sprzątania pokoju. O ile ma to sens w krajach arabskich, o tyle w Europie czy w Azji już niekoniecznie. Owszem, dawanie napiwków jest w dobrym tonie, ale na pewno nikt nie może tego wymuszać.

Rada

Napiwek dla sprzątaczki warto wręczyć jej osobiście – zostawianie banknotów na łóżku czy stoliku nocnym nie zadziała (przynajmniej nie w Europie), bo pracownikom absolutnie nie wolno dotykać żadnych pieniędzy znalezionych w pokoju.

Wszystkie wymienione zasady warto znać, aby wiedzieć, czego można się spodziewać po przyjeździe do hotelu o konkretnej kategorii. Mimo to pamiętaj o jednym: nawet w obiekcie 1-gwiazdkowym należy oczekiwać czystości i schludnego wyposażenia pokoju. Jeśli jest inaczej warto reklamować pobyt u managera lub właściciela.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie