Regulamin hotelu – dlaczego warto go posiadać?

Jerzy Biernacki
08.08.2016

Choć mamy XXI wiek i otaczają nas ultranowoczesne rozwiązania, to niektóre rzeczy nie zmieniają się od wielu lat. W branży hotelowej takim wciąż żywym reliktem jest regulamin hotelu. Choć wielu hotelarzy sądzi, że nie warto go sporządzać, to życie udowadnia, że jest zupełnie inaczej. Po co hotelowi regulamin? Przeczytajcie.

Regulamin jest tarczą hotelu

Hotel w swoim regulaminie umieszcza spis zasad, do których goście muszą się stosować. Ten dokument jest bardzo pomocny w sytuacjach spornych – wówczas wystarczy odesłać gości do regulaminu. Jeśli go nie przeczytał, to nie może mieć pretensji do obsługi.

W regulaminie zawsze zawiera się wyjaśnienie różnych sytuacji, jakie mogą spowodować konflikt na linii hotel-gość. Regulamin powinien więc jasno tłumaczyć m.in.:

  • Kiedy obowiązuje cisza nocna
  • Czy gość może przyprowadzić osobę niezameldowaną do pokoju
  • Czy gość musi płacić za dodatkowe usługi typu bezprzewodowy Internet
  • W jakim stopniu gość odpowiada za wyrządzone szkody
  • Kiedy gość musi wymeldować się z hotelu
  • Jakie są warunki przedłużenia doby hotelowej

Takich przykładów jest wiele. Jeśli hotel nie posiada regulaminu, nie będzie w stanie – z prawnego punktu widzenia – wymóc na gościu określonych zachowań. Ten zawsze może zażądać okazania regulaminu, a jeśli go nie ma, to odpowiedzialności także.

Warto pamiętać

Regulamin hotelu określa także obowiązki obiektu względem gości.

Bez regulaminu ani rusz

Sporządzenie regulaminu hotelowego nie jest proste i zajmuje sporo czasu, ale będzie to dobrze spożytkowany wysiłek. Warto tutaj wspierać się pomocą doświadczonego prawnika, bo nie jest tajemnicą, że niektórych zapisów hotelom po prostu nie wolno stosować.

Regulamin powinien zostać wyłożony w dobrze widocznym miejscu, np. tuż przy recepcji. Warto go także umieścić pod pilotem telewizyjnym w każdym pokoju, aby gość nie mógł zarzucić, że regulamin do niego nie dotarł. Oczywiście dokument powinien też zostać opublikowany na stronie internetowej obiektu.

Dobry regulamin od ręki załatwia mnóstwo spraw. Nagle okazuje się, że różne konfliktowe sytuacje mogą się zakończyć na poziomie pracownika recepcji wyposażonego w regulamin. Jedynie w bardzo skomplikowanych przypadkach konieczne będzie zaangażowanie menedżera lub właściciela.

Na koniec ważna kwestia – każdy hotel powinien mieć indywidualny regulamin, dopasowany do jego charakterystyki i klasy. „Gotowce” z Internetu się tutaj nie sprawdzają, bo brakuje w nich wielu ważnych szczegółów.

Czy istnieje jeden, wzorcowy układ regulaminu? Jedyne idealne treści?
Nie. Zawartość regulaminu w pewnej mierze zależy od rodzaju, typu i kategorii obiektu. Są jednak punkty stałe, które powinny znaleźć się w każdym regulaminie.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.