Na polskim rynku oficjalnie działa około 2500 hoteli. Nic dziwnego, że wielu z nich trudno jest się jakoś wyróżnić. Szczególnie w dużych metropoliach, gdzie konkurencja jest często ogromna. Rozsądnie i długofalowo myślący hotelarz nie musi wcale wydawać milionów złotych na dostosowanie swojej oferty do najbardziej wysublimowanych gustów. Dobrym biznesem może być też skromniejszy obiekt, ale pod jednym warunkiem – że będzie miał gości. Jak ich zdobyć? W jaki sposób się promować? Jakie narzędzia wykorzystywać? Oto kilka z nich.
- Strona www – to absolutna podstawa i nowoczesny hotel nie może się bez niej obyć. Najlepiej od razu zainwestować w stronę mobilną lub responsywną, aby dotrzeć do coraz większej grupy gości korzystających w procesie rezerwacyjnym z urządzeń mobilnych. Strona musi być profesjonalna, przejrzysta, funkcjonalna i oczywiście wspomagać widoczność hotelu w sieci – podstawowym nośniku promocji dla każdego hotelu.
- Blog – tak, hotel powinien prowadzić własny blog lub też portal tematyczny, bo wówczas ma dużo większą szansę dotarcia do użytkowników sieci i budowania swojego wizerunku. Jest to bardzo dobrze odbierane przez gości, szczególnie tych młodszych. W dodatku blog świetnie wspiera pozycjonowanie strony hotelu w wyszukiwarce internetowej.
- Social media – nadal warto się w nich promować, ale z głową. Działania podejmowane np. na Facebooku muszą wspierać inne formy promocji, a nie być jedynym narzędziem. Facebook fajnie sprawdza się w skracaniu dystansu między hotelem, a jego potencjalnymi gośćmi, może być też miejscem organizacji konkursów z nagrodami, np. voucherami na pobyt.
- Reklama w wyszukiwarce – po tym, jak Google ogłosiło plany uruchomienia własnej porównywarki hoteli, promocja w wyszukiwarce stała się dla hotelarzy bardzo trudna. Obecnie najwyższe pozycje osiąga się poprzez wykupienie kampanii reklamowej w ramach usługi AdWords. Nie jest to szczególnie drogie, a bywa bardzo efektywne.
- Specjalne oferty – użytkownicy Internetu, a zatem ogromna grupa potencjalnych gości hotelowych, uwielbiają polować na przeróżne okazje i promocje. Hotel powinien umieć to wykorzystać i np. co jakiś czas wypuścić kod rabatowy na pobyt. Informacja o tym pojawi się na wielu portalach podróżniczych, z którymi warto również nawiązać współpracę. Oczywiście podstawowym kanałem informowania o takich promocjach powinien być blog i profil na Facebooku.
- Obecność w bazach portali rezerwacyjnych – zdecydowana większość gości hotelowych rezerwuje swoje pobyty za pośrednictwem dedykowanych portali. Jeśli naszego hotelu tam nie ma, to tak, jakby nie istniał. Warto zadbać również o odpowiednią prezentację swojego obiektu – piękne zdjęcia, świetny opis, wyróżnienie oferty (np. zaproponowanie specjalnej ceny dla użytkowników portalu).
Zwróciliście oczywiście uwagę, że każde z tych działań odbywa się w przestrzeni Internetu. Nie ma jednak od tego ucieczki, bo właśnie to medium daje obecnie najszersze możliwości promowania się, w dodatku jest najbardziej efektywne w stosunku do poniesionych nakładów. Nowoczesny hotel musi być obecny w sieci – w przeciwnym razie staje się obiektem-widmo dla ponad 20 milionów aktywnych użytkowników Internetu w Polsce.