Zadowolenie z pobytu w danym hotelu zależy od wielu szczegółów, przede wszystkim od standardu pokoju, jakości obsługi oraz usług dodatkowych. Nie wszyscy goście rezerwując pobyt zwracają jednak uwagę na kwestię doby hotelowej. W rzeczywistości każdy obiekt może ją interpretować dowolnie, a to bezpośrednio przekłada się na komfort gościa. Co zatem warto wiedzieć o dobie hotelowej? Dowiesz się z naszego poradnika.
Goście zjawiają się w hotelu o bardzo różnych porach. W obiektach, w których panuje duża rotacja, musi być czas na przygotowanie pokoju, czyli posprzątanie go po poprzednich lokatorach, uzupełnienie środków higienicznych czy wymianę ręczników i pościeli. Dlatego praktycznie nigdzie nie ma możliwości dowolnego ustalenia momentu rozpoczęcia pobytu.
W większości hoteli doba rozpoczyna się o godzinie 14. Dlaczego? Ponieważ najczęściej goście opuszczają obiekt tuż po śniadaniu. Obsługa musi mieć około 2 godziny na posprzątanie pokoju. Wcześniejsze zameldowanie się w hotelu jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy gość z odpowiednim wyprzedzeniem uprzedzi obiekt o takim zamiarze.
Zdecydowana większość obiektów ustala godzinę wymeldowania na 12 w południe. W niektórych hotelach można się jednak spotkać z praktyką wymeldowywania gości już o 10 rano. Jak widać nie ma zatem mowy o tym, aby utożsamiać dobę hotelową z dobą faktyczną. Klasyczny pobyt jednodniowy trwa od 20 do 22 godzin.
Przed zarezerwowaniem pobytu warto zatem sprawdzić, jaką politykę stosuje dany obiekt. Jest to bardzo ważne w sytuacji, gdy np. goście mają zaplanowany lot o godzinie np. 16, a wymeldowanie miałoby nastąpić już o 10. Oznaczałoby to konieczność bardzo długiego oczekiwania na lotnisku lub w hotelowym lobby.
Z reguły tak, ale – jak już wspomnieliśmy – trzeba o takim zamiarze uprzedzić z odpowiednim wyprzedzeniem. Pamiętajmy, że po nas pokój zajmą kolejni goście i oni raczej nie byliby szczęśliwi na wieść, że muszą dłużej poczekać na swoją kolej.
Trzeba również pamiętać, że niektóre hotele za przedłużenie doby hotelowej żądają dodatkowej opłaty. Czasami wiąże się to z koniecznością wykupienia dodatkowego pobytu! Inne obiekty podchodzą do sprawy bardziej liberalnie. Z reguły jest też tak, że goście po wymeldowaniu mogą nieodpłatnie skorzystać z hotelowej przechowalni bagaży.