Jak zostawić wartościową opinię o hotelu w sieci?

Jerzy Biernacki
09.10.2018

W dobie Internetu możemy wyrazić opinię na temat wszystkich i wszystkiego. Bardzo chętnie korzystają z tego goście hotelowi, którzy dzielą się swoimi wrażeniami z pobytu. To dobra praktyka, ponieważ na podstawie takich opinii możemy później podjąć decyzję o zarezerwowaniu danego hotelu lub poszukaniu szczęścia w konkurencyjnym obiekcie. Szkoda tylko, że w sieci mnożą się opinie fałszywe, zmyślone lub zwyczajnie nieuczciwe. Jeśli chcesz, aby Twoja recenzja komukolwiek pomogła, to napisz ją zgodnie z podstawowymi zasadami.

Pisz rzeczowo, nie emocjonalnie

Emocje zawsze są złym doradcą i nie pomagają też w stworzeniu obiektywnej opinii na temat hotelu. Musisz pamiętać, że to, co Tobie nie odpowiada, dla kogoś innego może być w zupełności wystarczające. Nie pisz więc w recenzji, że hotel jest do kitu, bo łazienki są w beżu, a Ty wolisz black&white. To kompletnie bez sensu.

Oto przykłady wartościowej i bezwartościowej opinii:

Jedzenie było okropne, a do tego bardzo mały wybór.

Vs.

Moim zdaniem 17 dań do wyboru to zdecydowanie za mało, jak na taki obiekt. Poza tym jedzenie było niesmaczne, ryba wyraźnie niedosolona i powtarzało się to każdego dnia.

Widzisz różnicę, prawda?

Zanim obsmarujesz hotel, spróbuj wyjaśnić problem na miejscu

Bardzo częstą praktyką wśród gości hotelowych jest wystawianie negatywnych recenzji bez choćby próby załagodzenia sytuacji jeszcze w trakcie pobytu. Jeśli ktoś zastał w łazience przeciekający brodzi, a nikomu tego nie zgłosił, to oskarżanie hotelu o indolencję i „olewanie” gości jest lekko nieuczciwe.

Wartościowa opinia powinna zawierać opis reakcji pracowników hotelu na uwagi gościa. Żaden obiekt na świecie nie jest przecież perfekcyjny, pomyłki się zdarzają. Jeśli jednak hotel potrafi na nie prawidłowo zareagować, to należy mu to zaliczyć na plus.

Zastanów się, czy nie wymagasz zbyt wiele

Mnóstwo negatywnych opinii na temat hoteli ma wspólny mianownik: są wystawiane przez osoby, które najwyraźniej pomyliły się przy składaniu rezerwacji. Zamiast wynająć pokój w obiekcie pięciogwiazdkowym, przypadkowo spędziły urlop czy wyjazd służbowy w hotelu z trzema gwiazdkami. Ta ironia jest jak najbardziej uzasadniona.

Opinie w stylu: „Miałem all inclusive, a musiałem czekać na drinka całe 5 minut!” są zupełnie bezwartościowe. Mnóstwo osób ma tendencję do tego, aby wysuwać wygórowane żądania, nie zważając kompletnie na cenę, jaką zapłacili za hotel. Trudno przecież oczekiwać sułtańskich luksusów w obiekcie oferującym noclegi za 100 złotych.

Wartościowa opinia może więc wyglądać tak:

Fakt, przyoszczędziłam, ale już wiem, że w przyszłości wolę wydać więcej i mieć wszystko, czego oczekuję. Jeśli jednak komuś nie przeszkadza, że na śniadanie jest tylko jajecznica, to za 80 złotych za noc można spokojnie polecić.

Zostawienie uczciwej i przydatnej dla innych opinii o hotelu nie jest takie trudne. Wystarczy się trochę przyłożyć, wcześniej dokładnie analizując, co i w jakim stylu warto napisać, by nie rzucać bezpodstawnych oskarżeń.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie