Pewnie wiecie o tym, że hotel trzygwiazdkowy np. we Włoszech faktycznie może prezentować o wiele niższą jakość niż tak samo oceniony obiekt w Polsce. Dlaczego? Ponieważ w różnych krajach obowiązują różne standardy kategoryzacji hoteli. Generalnie nad Wisłą wymagania stawiane właścicielom obiektów są dość surowe, dlatego na tle Europy możemy się pochwalić dość dobrą jakością usług hotelowych. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób ustalana jest kategoryzacja hoteli i co wpływa na liczbę gwiazdek.
Aby obiekt noclegowy działający w Polsce mógł mieć miano hotelu, musi spełnić wiele sztywnych wymogów. Na początek właściciel zgłasza się do urzędu marszałkowskiego z wnioskiem o przeprowadzenie kategoryzacji. Następnie specjalna komisja ocenia, na jaką liczbę gwiazdek dany obiekt zasługuje.
Bez względu na wynik kategoryzacji każdy hotel musi zapewnić swoim gościom m.in.:
Podczas kategoryzacji hotelu inspektorzy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na pokoje i ich wielkość. Zgodnie z polskimi przepisami w obiektach jednogwiazdkowych pokój jednoosobowy musi mieć powierzchnię przynajmniej 8 mkw.. W hotelu dwugwiazdkowym jest to już 9 metrów, w trzygwiazdkowym 10, w czterogwiazdkowym 12, a w pięciogwiazdkowym 14 mkw.
Jeśli chodzi o pokoje dwuosobowe, to w obiektach jednogwiazdkowych ich powierzchnia nie może być mniejsza niż 10 mkw, w dwugwiazdkowych 12, w trzygwiazdkowych 14, w czterogwiazdkowych 16, a w pięciogwiazdkowych 18 mkw. Jeśli hotel mogący się pochwalić aż pięcioma gwiazdkami posiada apartament, to salon w nim nie może mieć powierzchni mniejszej niż 25 mkw.
Ciekawostka!
Warto wiedzieć, że w każdym hotelu łóżko jednoosobowe musi mieć rozmiar przynajmniej 90x200 cm, a dwuosobowe 140x200 cm. W pokojach muszą się znajdować: stolik nocny lub półka przy miejscu do spania, stół lub biurko i mebel do położenia bagaży oraz co najmniej 3 wieszaki.
Pod uwagę brane są bardzo różne czynniki, które zostały uwzględnione w standardzie kategoryzacji obiektów. Najniższe oczekiwania możemy mieć oczywiście względem hoteli jednogwiazdkowych, bo w nich dopuszczalne jest nawet, aby łazienka była umieszczona na korytarzu, poza pokojem.
W przypadku hoteli wyższej klasy obowiązują już większe wymagania:
Wiedząc, co wpływa na liczbę gwiazdek przyznanych hotelowi łatwiej będzie nam domagać się od obiektu realizacji postanowień umowy. Jeśli zarezerwowaliśmy nocleg w hotelu czterogwiazdkowym, a mimo to w pokoju brakuje np. szafy lub telewizora, to jest to dostateczny powód do złożenia reklamacji, a nawet skargi.