Kategoryzacja hoteli – co wpływa na liczbę gwiazdek przyznanych obiektowi?

Antoni Kwapisz
12.02.2016

Pewnie wiecie o tym, że hotel trzygwiazdkowy np. we Włoszech faktycznie może prezentować o wiele niższą jakość niż tak samo oceniony obiekt w Polsce. Dlaczego? Ponieważ w różnych krajach obowiązują różne standardy kategoryzacji hoteli. Generalnie nad Wisłą wymagania stawiane właścicielom obiektów są dość surowe, dlatego na tle Europy możemy się pochwalić dość dobrą jakością usług hotelowych. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób ustalana jest kategoryzacja hoteli i co wpływa na liczbę gwiazdek.

Co każdy hotel musi zapewnić swoim gościom?

Aby obiekt noclegowy działający w Polsce mógł mieć miano hotelu, musi spełnić wiele sztywnych wymogów. Na początek właściciel zgłasza się do urzędu marszałkowskiego z wnioskiem o przeprowadzenie kategoryzacji. Następnie specjalna komisja ocenia, na jaką liczbę gwiazdek dany obiekt zasługuje.

Bez względu na wynik kategoryzacji każdy hotel musi zapewnić swoim gościom m.in.:

  • całodobowy dostęp do zimnej i ciepłej wody;
  • w recepcji musi znajdować się telefon i fax;
  • pracownik recepcji musi mieć wykształcenie co najmniej średnie i znać przynajmniej jeden język obcy;
  • hotel musi zapewnić gościom przynajmniej jedno stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu.

Standard pokoju

Podczas kategoryzacji hotelu inspektorzy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na pokoje i ich wielkość. Zgodnie z polskimi przepisami w obiektach jednogwiazdkowych pokój jednoosobowy musi mieć powierzchnię przynajmniej 8 mkw.. W hotelu dwugwiazdkowym jest to już 9 metrów, w trzygwiazdkowym 10, w czterogwiazdkowym 12, a w pięciogwiazdkowym 14 mkw.

Jeśli chodzi o pokoje dwuosobowe, to w obiektach jednogwiazdkowych ich powierzchnia nie może być mniejsza niż 10 mkw, w dwugwiazdkowych 12, w trzygwiazdkowych 14, w czterogwiazdkowych 16, a w pięciogwiazdkowych 18 mkw. Jeśli hotel mogący się pochwalić aż pięcioma gwiazdkami posiada apartament, to salon w nim nie może mieć powierzchni mniejszej niż 25 mkw.

Ciekawostka!

Warto wiedzieć, że w każdym hotelu łóżko jednoosobowe musi mieć rozmiar przynajmniej 90x200 cm, a dwuosobowe 140x200 cm. W pokojach muszą się znajdować: stolik nocny lub półka przy miejscu do spania, stół lub biurko i mebel do położenia bagaży oraz co najmniej 3 wieszaki.

Na jakiej podstawie przyznaje się gwiazdki hotelom?

Pod uwagę brane są bardzo różne czynniki, które zostały uwzględnione w standardzie kategoryzacji obiektów. Najniższe oczekiwania możemy mieć oczywiście względem hoteli jednogwiazdkowych, bo w nich dopuszczalne jest nawet, aby łazienka była umieszczona na korytarzu, poza pokojem.

W przypadku hoteli wyższej klasy obowiązują już większe wymagania:

  • Hotel dwugwiazdkowy – pokój musi mieć łazienkę, powinien się w nim znaleźć telewizor. Do dyspozycji gości musi zostać oddany przynajmniej telefon w recepcji. Hotel musi też dysponować punktem wymiany walut.
  • Hotel trzygwiazdkowy – w części ogólnej hotelu musi być zainstalowana klimatyzacja. Hotel zapewnia codzienną wymianę pościeli i ręczników. W promieniu 200 metrów od obiektu musi się znaleźć restauracja (chyba, że hotel sam ją prowadzi). W obiekcie powinna działać siłownia, centrum odnowy, drzwi do pokoi muszą być wyposażone w zamek elektroniczny zwalniany kartą magnetyczną. Hotel musi także dysponować co najmniej dwiema salami konferencyjnymi. Jeżeli hotel ma co najmniej 3 piętra, wówczas musi się w nim znaleźć winda.
  • Hotele cztero- i pięciogwiazdkowe – winda jest obowiązkowa już jeśli obiekt ma tylko 2 piętra. Hotel zapewnia gościom całodobowy room-service i dostęp do gorących napojów, a także parking strzeżony udostępniony nieodpłatnie. Kategoryzacja mocno uwzględnia także wszelkie usługi dodatkowe, jak pralnia, prasowalnia, centrum SPA, basen, transport lotniskowy itd.

Wiedząc, co wpływa na liczbę gwiazdek przyznanych hotelowi łatwiej będzie nam domagać się od obiektu realizacji postanowień umowy. Jeśli zarezerwowaliśmy nocleg w hotelu czterogwiazdkowym, a mimo to w pokoju brakuje np. szafy lub telewizora, to jest to dostateczny powód do złożenia reklamacji, a nawet skargi.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie